Je lepší jíst rychle nebo pomalu?

0

Toto jednoduché dilema moderní doby se zdá být poměrně zapeklitá otázka. Jisté věci ale určitě naznačují, že byste si měli dvakrát rozmyslet, nežli do sebe hodíte jídlo v rekordní době: rychlá konzumace totiž nejenom zvyšuje riziko nadváhy, ale do budoucna slibuje i jisté srdeční problémy (aspoň jak dokazuje nedávný test provedený American Heart Association v Kalifornii).

V rámci této konkrétní studie bylo badateli z Japonska prozkoumáno na více jak 1 tisíc lidí po pět let. Všichni účastníci byli zkoumáni doktorem jednak před začátkem studie (v roce 2008) a poté na konec studie (pro změnu rok 2013), přičemž se zaznamenávalo vše důležité – dieta, jak moc cvičili, zdravotní historie, …

Poté, co byli lidé rozdělení a identifikováni jako jedlíci pomalí, středně rychlí a velmi rychlí, zjistili ke svému nemalému překvapení, že rekordmani v rychlosti byli i rekordmany, co se týče potenciálu pro přibrání a měli i vyšší stav cukru v krvi a vyšší hodnotu cholesterolu.

Tím to ale bohužel nekončí – rychlí jedlíci skutečně a doložitelně měli asi tak dvojnásobně vyšší tendence, vyvinout si i další rizikové faktory: vysoký krevní tlak, obezitu v oblasti břicha, … Jenž se pak odráží i ve zvýšeném riziku onemocnění cukrovkou, na srdečních chorobách, a tak podobně. To vše proti lidem konzumujícím pomaleji.

Vnucuje se samozřejmě otázka, čím je to v těle způsobeno? Vše naznačuje tomu, že příliš rychlé jídlo často způsobuje fluktuace ve vašem stavu krevního cukru. Výkyv pak způsobí inzulinovou rezistenci a je to tady. To znamená, že vaše tělo nemůže snadno přijmout glukózu z krve, takže nakonec musí produkovat stále více inzulinu, aby to zvládlo. Po čase se to vše může změnit na cukrovku typu 2 a srdeční choroby.

Dále bylo dokázáno, že kdo jí pomalu, tak má menší šanci na to, že skončí s nadváhou. A jak to funguje? Čím déle žvýkáte, tím déle posíláte mozku zprávu, že jste již plní. Když pak mozek dospěje k názoru, že je to dostatečný objem, vydá signál a vy mezitím máte méně šancí se přejíst, nežli k tomu dojde.

Univerzální rychlost jídla neexistuje, ale běžně se za dobrý standard bere rozžvýkání skutečně na jemno bez žádných zbytečně velkých kusů (povšimněte si, že s touto metodou do sebe člověk dostane i méně junk-foodu typu slané preclíky). Poté spolknout, nádech a další sousto.

Zdroj + Foto: www.menshealth.com

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here