Přináší sladké nakonec jen špatnou náladu?

0
36

I když má většina lidí spojenou sladkou chuť s příjemnými pocity (a jen občas proloženou nějakým tím pocitem viny), ukazuje se, že veškeré sladké dost možná může i za vaši špatnou náladu.

Během studie uspořádané na londýnské univerzitě v College (tj. Marylandská univerzita v College Parku) bylo v rámci tohoto průzkumu proklepnuto na 7 tisíc lidí, jejichž návyky a nálady byl sledovány po 22 let. Vědce zajímalo, jak zkrátka souvisí konzumace sladkého na straně jedné a rozvinutí poruch nálad a chování na té druhé (deprese, vystrašenost, …).

A co bylo zjištěno? Inu, výsledky jsou rozhodně zneklidňující – osoby, jenž jedly taková jídla a pily takové nápoje, v nichž bylo 67 gramů cukru (popřípadě rovnou více), měly o 23 % vyšší šanci na to, že si z toho odnesou i nějakou tu „malou“ duševní chorobu, nežli ty, jenž konzumovaly jen pod 39,5 g cukru.

Aktuální světové doporučené žebříčky místními dietology se pochopitelně liší stát od státu, ovšem v moderní společnosti je doporučeno cukr omezit a to velmi! Tak třeba i v USA se doporučuje specialisty, aby cukr tvořil méně jak 10 % z vámi denně přijaté stravy. To ovšem splňuje jen 42 % místních lidí (naopak většina do sebe dostává v průměru na 105 gramů cukru denně ve formě všelijakých chuťových aditiv – limonády, omáčky, kečupy, …).

A další špatné zprávy – existuje nemálo cest, jak může cukr ovlivnit negativně naši mysl a chemii našeho těla. Tak v první řadě, vysoké příjmy cukru mohou negativně ovlivnit tvorbu BDNF (brain derived neurotrophic factor), jinak proteinu, jenž je zodpovědný za růst a rozvoj nových mozkových buněk. Též ale cukr může odstartovat podráždění / zánět v organismu, jenž se ve finále podepíše na depresi. A aby toho nebylo málo, hodně cukru v jídle značí, že se vaše inzulinová odezva po jídle stává stále pomalejší a „rozhašenější“, což se opět nakonec projeví jako špatná nálada (+ dost možná i po čase cukrovka).

Jak vidíme, ani tato studie není nijak překvapující a dá se říci, že perfektně zapadá do těch dalších – cukr značí problémy, hodně cukru pak hodně problémů. Nesmíme zapomenout ani na to, že právě lidé, jenž mívají špatnou náladu, si dávají něco sladkého právě v rámci zlepšení morálky, „obalení si nervů“ a svého uklidnění, podvědomě si pak (opět) zvolí vysoce sladké jídlo a oběd (buchty, koblihy, …), po němž jim stejně nebude (opět) až tak dobře…

Cukr tedy nejenom, že nepomáhá obecně žádné sportovně tvarované postavě, ale on má i četné nevítané dozvuky. A když ne hned, tak za pár let až desetiletí na 100 % (cukrovka, …). Určitě tedy nic nepokazíte tím, když si pohlídáte příjem přidaného syntetického bílého cukru v běžném jídle a udržíte ho ideálně právě pod oněmi 10 procenty aneb 50 g denně či také 200 kaloriemi denně (jen z cukru myšleno).

Zdroj + Foto: www.menshealth.com

ŽÁDNÉ KOMENTÁŘE

Zanechte komentář