Vývoj filmových triků u nás i ve světě

Share

Dnes stále častěji posuzujeme filmy podle vizuálních efektů. „Příběh byl průměrný. Vlastně primitivní, ale kvůli těm efektům to stojí za to.” Už jste to od někoho slyšeli? Baví nás filmové efekty a chceme je mít stále dokonalejší. Triky z minulého století nás už neuspokojí.

Mélines, otec triků

Už více než 400 let se lidé baví vytvářením iluzí. Filmový tvůrce Georges Mélies si jako jeden z prvních uvědomil, že filmy mohou zobrazit sny. Natočil slavné snímky Cesta na Měsíc, Cesta do nemožna a Dobytí pólu. Fungoval jako režisér, scénárista, kameraman a výtvarník. Některé jeho triky se používají i dnes.

Náš Karel Zeman

Ano. Jsem pyšný na to, že Karel Zeman byl náš filmový režisér a výtvarník. Jeho filmy s vypracovanými triky dokážou i nové generace nadchnout. Hned jeho první snímek Vánoční sen získal v Cannes roku 1946 cenu za nejlepší loutkový film. Svou uměleckou a zároveň řemeslnickou práci předvedl ve filmech Cesta do pravěku, Vynález zkázy, Baron Prášil, Ukradená vzducholoď, nebo Na kometě.

Triky Karla Zemana

Karel Zeman je ukázkou toho, že film plný nadpřirozených tvorů, neexistujících strojů a záběrů plných kouzel šel vytvořit i bez počítačů. Přemýšleli jste nad tím, jak tento génius dokázal vytvořit scénu, kdy parta kluků putuje po řece pravěkým světem a na břehu vidí mamuta?  Kluky Karel Zeman natočil na Fryštácké přehradě u Zlína. Mamut byl docela malý. Umístili ho těšně před kameru, aby ve finále vypadal jako neobyčejně obrovský. Tzv. dokreslovačkou byly do záběru dodělány hory kolem mamuta.

Nová éra filmových efektů

Novou éru filmových efektů započal film 2001: Vesmírná odysea Stanleyho Kubricka. Toto vizuálně dokonalé mistrovské dílo šokovalo diváky v roce 1968. Zde byly použity všechny možnosti přední projekce. Exteriéry ve vesmíru byly namalovány na otáčivém plexiskle.        Kubrickům tým navíc vytvořil několik dokonalých staveb, kulis a rekvizit, které režisér po natáčení nechal zničit. Za každou scénou je zkrátka vidět kus práce.

S počítačem

Stále častěji se u filmů setkáváme s virtuální kinematografií. Jak už název napovídá, tvůrci k vytvoření efektů používají počítač. Bez grafického softwaru by se neobešel film Matrix. Tvůrci mohou díky počítači přidávat do reálného prostředí virtuální objekty (Match moving). Dále je možné pomocí 3D grafických programů vytvořit kompars do davových scén.  Tato technika (Computer Generated Imaginary) hrála důležitou roli v Terminátorovi. V tomto filmu také často docházelo k plynulé změně jednoho obrazu na druhý (Morphing). 

Povrchní doba

Spousta z nás chodí do kina právě kvůli ohromujícím efektům. Jiní jsou touto skutečností znepokojení. Ti tuto zvláštní dobu označují za povrchní. „Lidé už nechtějí příběh a emoce. Dejte jim brýle na nos a oni budou happy.‟

Read more

Local News