Strhující popis poslední plavby bitevní lodi Yamato

Share

Píše se rok 1945, Japonské císařství se ocitá v troskách. Americká plavidla se nacházejí již jen 350 mil od břehů samotného Japonska a císař Hirohito schvaluje operaci Ten-Gó. Úkolem této operace je užití největší bitevní lodi, jaká kdy byla postavena ke zničení co nejvíce spojeneckých plavidel, nacházejících se poblíž japonského ostrova Okinawa. Pojďme se společně podívat na poslední minuty tohoto obřího kolosu jménem Yamato.

6. duben 1945

Bitevní loď Yamato zvedá kotvy a vydává se na 350 mil dlouhou plavbu k japonskému ostrovu Okinawa. Jako doprovod s ní pluje také lehký křižník Jahagi a 8 torpédoborců, sloužících jako protiponorková ochrana. Tento svaz je vybaven palivem pouze na cestu tam. S cestou zpátky se nepočítá a bitevní loď má po dosažení kritického poškození najet na mělčinu, kde má pak sloužit jako obří baterie pro podporu pěchoty, nacházející se na Okinawě. Jelikož však svaz nemá letecké krytí (veškeré dostupné letectvo je užito na útoky Kamikadze), je velice důležité, aby nebyl objeven před začátkem operaci. Již tento bod se však na začátku nepodaří dodržet. 6. Dubna ve 20:00, 2 hodiny po vyplutí, proplouvá speciální svaz branou Bungo Suido do Vnitřního moře. O několik minut později ji však registrují americké ponorky Threadfin a Hackleback. Kapitán ponorky Threadfin, John Foote také ihned vysílá zprávu víceadmirálovi Mitscherovi, který okamžitě jedná. Do bojového postavení se ihned přesouvají tři operační skupiny letadlových lodí a jejich doprovodná plavidela. Mitscher navíc vysílá do vzduchu průzkumná letadla, aby nalezla a průběžně kontrolovala kurz lodi Yamato.

yamato 2

7. dubna 8:23

Ostražitý pilot letadla Grumma F6F Hellcat spatřil japonský svaz a pomocí signálního systému z letadla do letadla, navrženého právě víceadmírálem Mitscherem udal polohu 240 mil vzdálenému admirálu Spruancemu, jehož vlajkovou lodí byl těžký křižník Indianapolis. Spruance ihned po obdržení zprávy varuje kontradmirála Mortona L. Deyo, velitele bojového svazu 54, že nepřítel je na cestě k Okinawě. Deyo, jehož svaz měl úkol bránit dopravní lodě se vklínil mezi japonské lodě a své výsadkové síly. V 10:00 vydal Mitscher rozkaz k vyslání všech dostupných leteckých sil na nepřátelský svaz. Z palub letadlových lodí Bellau Wood, Bennington, Hornet, San Jacinto, Bataan, Bunker Hill, Cabot, Essex a Hancock vzlétlo na tři sta palubních letadel. Jejich úkol byl prostý, zničit všechna japonská plavidla. V 10:45 pak odstartovala další stovka letadel z palub letadlových lodí Intrepid, Langley a Yorktown. Na bitevní lodi Yamato se mezitím probouzel život. Více než dva a půl tisíce námořníků se připravovalo na velkou bitvu, jež se měla za pár hodin odehrát. Nevěděli však, že nepřítel už o nich ví a co nevidět budou muset čelit útoku 300 stovkám letadel.

yamato 3

12:30

Na scénu doráží první útočná vlna letadel. První obětí se stává torpédoborec Asashimo. Ten se krátce před útokem vychýlil z formace kvůli poškození strojovny a pro letadla tak byl snadným cílem. Další na řadě byla právě bitevní loď. V 12:35 se na ní snesla první vlna letadel.  Lehký křižník Jahagi, jedno z doprovodných plavidel, se pokusilo část nalétajících útočníků odlákat na sebe zvýšením rychlosti na 35 uzlů. Křižníku se jeho úloha povedla a bitevní loď tak zůstala nedotčena. Jenže jen na chvíli. To když v 12:41 15 letadel Helldiver vypustilo své smrtící půltunové bomby a třikrát zasáhlo obří loď.  Jedna bomba explodovala poblíž dělové věže číslo jedna. Druhá pak spadla k zádi, kde zničila pár 25 mm protiletadlových děl. Třetí puma zasáhla můstek lodi a poničila radar a jedno z děl ráže 127 mm protiletadlových děl. 12:46, další dvě pumy zasáhly loď. Jedna z pum také zasáhla hlavní dělovou věž. Druhá pak zasáhla levý bok lodi, kde způsobila menší požár. V témže okamžiku se na scénu hrnulo i 12 letadel Avanger, nesoucích torpéda. Podařil se jim jeden zásah na levém boku poblíž přídě. Američané se poučili z útoku na bitevní loď Musashi, sesterskou loď Yamata a snažili se soustředit co nejvíce zásahu pouze na jednu stranu lodi, aby se loď co nejrychleji převrhla. 12:50: další tři torpéda zasahují levobok lodi a zasahují kotelnu. Zde se projevila slabina lodi. Samotný pancíř lodi a protitorpédová obšívka mají obvykle odolat samotné explozi bomb a torpéd. Problémem však byl spoj  mezi těmito pásy, který během bitvy praskl. Navíc měla loď na svoji velikost málo vodotěsných přepážek. Díky těmto nedostatkům se tak již při první vlně útoků musela vypořádat s náklonem, jenž vznikl po zásazích torpéd na levoboku. Kapitán Hara tak vydal rozkaz k zaplavení komor na pravoboku, aby náklon vyrovnal. Náklon byl vyrovnán za cenu snížení rychlosti z 27 uzlů na 22.

Druhá vlna dorazila na scénu ve 13:00. Japonci se snažili velké skupiny letadel zahnat palbou svých obrovských 460 mm děl, jenže tento pokus k výsledku nevedl a letadla dále postupovala ke svému cíli. 4 torpéda zasáhla levobok lodi a loď se opět naklonila na levobok. Jedno torpédo pak zasáhlo pravobok lodi. Tyto zásahy vedly k zaplavení spousty částí lodi na levoboku a snížení rychlosti na 16 uzlů. Navíc se v podpalubí začaly množit požáry a vypukla panika. Mimo provoz byla lodní ošetřovna a jídelna. Nicméně, náklon se podařil stáhnout na 10 stupňů a loď i nadále pokračovala k cíli. Loď navíc zasáhly tři pumy z výškových bombardérů. Dvě zasáhly stanoviště řízení palby poblíž komínu, jedna pak dopadla na záď lodi.

Třetí a také poslední vlna dorazila v 13:45. Koordinovaný útok bombardérů a torpédových letadel Yamatu uštědřilo 10 zásahů.  6 pum pak zasáhlo palubu lodi. Dvě bomby zasáhly hlavní můstek lodi a střepiny zranili i víceadmirála Itoa. Čtyři bomby pak zasáhly střed lodi, vyřadily mnoho protiletadlových kanonů ráže 25 mm a vyřadily stanoviště řízení palby 127 mm kanonů. Jedna puma pak trefila příď a druhá pravobok lodi. Horší se však jevily zásahy torpéd. Celkem čtyři torpéda zasáhla bok lodi. Vyřazeny z provozu byly i zbylé strojovny. Kormidlo bylo zablokované v levé pozici a loď se stala neovladatelnou.

yamato 4

V 14:10 se požáry vymkly kontrole a kapitán Hara vydal rozkaz k opuštění plavidla. V 14:15 se loď převrátila. Ve 14:25 pak nastal obrovský výbuch, to když se požár dostal až do skladu střeliva 460 mm baterií, kde způsobil detonaci. Z hloubi moře vyrazil obrovitý sloup vody, pak se vyvalil hřib dýmu, který dosáhl až 6 km a výbuch sám byl viditelný až do dvou set kilometrů od místa tragédie. Z 2 500 námořníků se jich zachránilo jen 269. Byli vyloveni i s kapitánem Harou čtyřmi japonskými torpédoborci. Za zničení bitevní lodě, lehkého křižníku a čtyř torpédoborců zaplatili Američané v podstatě bezvýznamnou ztrátou 10 letadel. Potopení bitevní lodě Yamato znamenal konec éry bitevních lodí. Od této chvíle převzaly vládu nad mořem lodě letadlové. S potopením Yamata zaniklo mimochodem také císařské japonské námořnictvo.

Read more

Local News