Rozhovor: Reprezentanti ČR nám přiblížili leteckou akrobacii

Share

Když se řekne letecká akrobacie, každému se vybaví zvuk několika set koní prohánějících po obloze neuvěřitelně rychle se zmítající letadlo. Jenže lze to samé dělat bez motoru? Lze a Češi v tom jsou jedni z nejlepších na světě…

Letecká bezmotorová akrobacie skýtá mnohá specifika, je tichá, elegantní, ale přesto často razantní a v mnoha smyslech extrémní. O tom, jak se létá s akrobatickými kluzáky, jsme hovořili přímo s reprezentanty České republiky.

Hned na úvod, o čem vlastně je letecká akrobacie?

Letecká akrobacie je precizní práce v extrémních podmínkách. Snaha o dokonalost a zároveň dovednost řídit letadlo na hranicích jeho možností. Také je to ale neuvěřitelná volnost pohybu ve 3D prostoru při skloubení duší člověka a stroje.

2015-56-1136_V1_3200

Jaké jsou vlastně rozdíly oproti motorové akrobacii a s čím se pilot musí vyrovnat vzhledem k tomu, že nemá motor?

Oproti motorové akrobacii v případě té bezmotorové samozřejmě odpadá poměrně podstatný prvek, kterým je právě zmíněný motor. Létání s ním má samozřejmě spoustu výhod, ale zároveň je to potenciální zdroj problémů. Bezmotorový akrobat se s nimi proto potkat nemůže. Musí ale operovat jen s omezeným množstvím energie, kterou v podobě výšky dostane za vlečným letounem před začátkem akrobatické sestavy. Tu se pak snaží proměnit v co největší rychlost nutnou k provedení jednotlivých prvků při co nejmenší ztrátě výšky. V tomto ohledu je bezmotorová akrobacie oproti té motorové náročnější na čistotu pilotáže a na harmonické provedení jednotlivých prvků. Také je nutné přemýšlet hodně dopředu, protože každá vteřina letu znamená ztrátu výšky a tím i energie.

Oproti motorové akrobacii je omezen také vertikální rozsah prvků, letadlo bez motoru ve stoupavých letech rychlost rychleji ztrácí a naopak v sestupných díky své aerodynamické čistotě rychleji získává. Pilot tak má paradoxně méně času na reakci, byť je bezmotorová akrobacie z pohledu rychlosti rotací trochu pomalejší.

Zmínili jste rychlost, jak rychle se létá?

Létá se prakticky v celém spektru rychlostí, kterým je konstrukce letadla omezena. Prakticky jde o rychlosti od cca 85 do téměř 300km/h. V některých případech se ale pilot může pohybovat i pomaleji, např. když letí po oblouku, který se blíží balistické křivce. Občas je možné dokonce i po krátkou dobu couvat.

Untitled50

Předpokládám, že se nebudu mýlit, když řeknu, že na pilota asi působí poměrně velké přetížení…

Je to tak, běžná akrobacie se létá od přibližně -5 do +6G, pilota tedy ze sedačky vytlačuje pětinásobek, resp. do sedačky zatlačuje šestinásobek jeho hmotnosti. Není však výjimkou se dostat na hodnoty přetížení kolem -5,5 až +8G, odtud už nechybí moc k maximálním konstrukčním omezením -6 a +9G u soutěžního stroje. K těm se už ale mj. kvůli extrémním ztrátám energie a velkému namáhání letadla cíleně nepřibližujeme. Vyjma přetížení pilotovi komplikují život i další faktory, jako je např. téměř nesnesitelné horko v kabině v teplých letních dnech nebo naopak zima v chladných měsících. Neopomenutelným faktorem je také stres na soutěžích, který dokáže ovlivnit psychickou pohodu pilota. Říká se, že přes 70% procent výkonu je tvořeno právě psychikou a až ten zbytek tréninkem a tím, co pilot skutečně umí – samozřejmě porovnáváme-li piloty na podobné úrovni.

V čem se vlastně soutěží?

Soutěží se v přesnosti provedení jednotlivých prvků a jejich umístění do tzv. boxu, což je krychle o hraně 1km, ve které soutěžní let probíhá. Kromě toho je pak hodnocena i harmonie celého letu.

2015-56-1528_V1_F_FILT

Na letošním Mistrovství světa český tým zaznamenal velké úspěchy, ať už to byl titul Mistra světa pro Miroslava Černého nebo stříbro celého týmu, že?

Je to tak, podařilo se nám sklidit poměrně velké množství cenných kovů a to v obou soutěžních kategoriích, advanced i unlimited. V prvním případě získal tým zmíněné stříbro, v tom druhém dokonce zlato, to vše v konkurenci více než 70 pilotů z celého světa. Titul Mistra světa v České republice skončil vůbec poprvé v historii, vždy nám tato meta o pár míst unikala. Letos se k tomu přidalo ještě nemalé množství výborných individuálních umístění našich pilotů.

Jaká je vlastně role týmu? Tuším, že každý pilot létá zejména sám za sebe…

Dalo by se říct, že akrobacie je individuální sport, který se však nedá dělat individuálně. Každý pilot soutěží samozřejmě primárně sám za sebe, ale stejně tak bojují i samotné země mezi sebou. Jejich pořadí se odvíjí od výsledku třech nejlepších pilotů daného národního týmu. Ve výsledku si tedy piloti snaží navzájem pomáhat, aby se týmově umístili co nejlépe. Stejně tak je důležitá role trenéra a všech dalších lidí, bez kterých by vše bylo mnohem náročnější.

Untitled39

Jak je to vlastně s finanční náročností?

Je pravda, že se nejedná o úplně nejlevnější sport. Jeden akrobatický start nás řádově stojí 1600Kč a každý pilot jich musí každou sezónu odlétat alespoň 50 až 100. I když si většina z nás vše platí z vlastních zdrojů, nesmíme zapomenout na své sponzory, kterými jsou Aeroklub České Republiky a ABS Jets jejichž podpory si vážíme asi nejvíce.

Co by měl člověk udělat, aby mohl začít létat?

Určitě by se neměl bát ozvat, rádi všem ukážeme cestu, jak se dostat do kabiny akrobatického speciálu. Člověk se tam sice možná neocitne jako pilot hned, ale s trochou vytrvalosti a štěstí to není nic nereálného. Celý sport také není jen o létání, ale hlavně o lidech. Nejen kolem akrobacie se pohybuje perfektní parta lidí, ve které o zážitky a veselé příběhy není nouze. Jednoduše to stojí za to

Více na facebook.com/glideraerobaticteam

Read more

Local News