Co nám hrozí, když budeme příliš spát?

0

I když by jeden řekl a odhadoval, že čím déle člověk spí, tím lépe pro jeho odpočinek, není tomu tak – je tomu paradoxně často právě naopak. A aby to samotné nebylo málo, toto zdánlivě lehce humorné téma pro nás klidně může mít celou řadu vážných důsledků pro naše zdraví…

1. Zvýšená šance srdečních problémů a nemocí

Aktuálně je již v západní „moderní“ společnosti běžnou praxí, že v celé řadě států jsou srdeční choroby číslem jedna na místním žebříčku výskytu úmrtí.

Vezměme si klidně zrovna USA – jen tady jde o jasnou jedničku místní „hitparády“. A když člověk spí déle než osm hodin denně a každou noc, tak se jeho šance umřít na srdeční chorobu zvyšují o nemalých 34 %.

2. Je tu vyšší šance, že dotyčný bude zápasit s udržením váhy

Existují dnes studie, jenž spojují nedostatek spánku a obezitu, ovšem tím zde věci zdaleka nekončí, jelikož je zde ještě další spojení i mezi postupem v opačném extrému. I když neexistují konkrétní data, evidentně se jedná o související události.

Doktoři v této věci zkrátka hovoří jasně, jistý Dr. Irwin to okomentoval takto: „Jednu věc přece jen víme jistě – čím vyšší je váha u nějaké osoby, tím déle dotyčný spí. A také platí, že když jste skutečný dlouhodobý spáč, čeká vás nejspíše brzy zvýšení váhy.“

Jedna teorie hovoří o tom, že je tak z důvodu menší periody tělesná aktivity: „Lidé, co více a častěji spí, mají méně času k dalším pohybovým aktivitám, takže se na nich samozřejmě začne projevovat brzy nadváha.“

3. Lze si tak obstarat diabetes

Dlouhé dny a noci trávené spaním v posteli mohou zvýšit vaši hladinu krevního cukru, což platí i pro opačný extrém, totiž spaní málo. Určitě se tedy nejedná o ten typ sladkého snění, po jakém by jeden toužil, nakonec cukrovka druhého typu není pro řadu lidí zrovna dokonalá odměna za jejich spaní a diví se pak bezesporu, jak se to mohlo stát zrovna jim.

Dle lékařů to opět souvisí s několika rizikovými faktory moderní doby – většina lidí posedává v práci, pak se autem převeze domů (zase další sezení) a potom se rozloží u své HDTV nebo nad PC a hraje. Není pak určitě překvapivým zjištěním, že lidé přibírají a mají nadváhu.

4. Váš mozek a myšlenky bude jako v mlze

Nemůžete se přes den zkoncentrovat? Asi tomu nebudete věřit, ale opravdu za to může být zodpovědný váš čas trávený v peřinách. Vědci mají i zde v záloze pěkný průzkum (Journal od America Geriatrics Society) – když lidský mozek spí nesprávným způsobem, může sejít jakoby až o dva roky.

Podobné osoby se pak těžko upamatovávají na nejzákladnější funkce a věci, přičemž problémy jsou často přímo spojené s tím, kolikrát přes noc se člověk vzbudí – čím vícekrát se to jednomu povede, tím spíše dotyčný trpí skluzem, co se týče osvěžujícího hlubokého spánku.

5. Je tu risk dřívější smrti

Je to strašidelné, ale je to fakt. Velké moderní epidemiologické průzkumy na toto téma jasně prokázaly, že lidé, kteří spí déle, tak většinou i dříve umřou.

Niko neví proč vlastně, ale někteří mají za to, že je to kvůli nějakému (většinou) chronickému zánětu v těle.

6. Utrpí vaše morálka a nálady

Deprese a spánek jdou ruku v ruce, ale abychom si nalili čistého vína, je to zde trochu jako se slepicí a vejcem, není jasné, co bylo dřív.

Je jasné, že lidé trpící některými formami deprese i více spí. A kupodivu je to zrovna dlouhý spánek, jenž na deprese vůbec nepomáhá, ba naopak, učiní je ještě horšími.

Řešení této situace je nanejvýš prosté – zkrátka zkuste spát kratší dobu.

Závěr aneb jak z toho všeho ven?

Lidé, jenž spí více jak deset hodin denně, tak mají obecně horší zdravotní profily, nežli ti, jenž se spokojí toliko se sedmi až osmi hodinami. Pravda je nyní ovšem taková, že se zatím lékaři ještě neustále hádají, zda člověk spí dlouho proto, že je nemocný, nebo naopak, spí dlouho, důsledkem čehož teprve onemocní.

Co se ale týče našeho vlastního spaní, pak je doporučováno zůstat u přirozeného systému, jenž vám vyhovuje – když vám stačí šest hodin, nestresujte se kvůli tomu, když potřebujete celých osm, tak také nepropadejte panice… Vědci se nicméně shodují, že spát déle jak osm hodin je typicky zbytečné, protože daný spánek je obvykle stejně nekvalitní a mnohokrát přerušovaný.

Jako obvykle, chce si to najít vlastní přirozenou cestu bez výrazných extrémů a výkyvů…

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here