Nejnebezpečnější sporty

Share

Každý sport je svým způsobem nebezpečný i obyčejná jízda na kole se může proměnit v tragédii… Proto je těžké určit, který sport je ten největší „zabiják“, někde umírají účastníci závodu (např. Base jumping), někde zase diváci (rally Paris-Dakar).

1. Rally Paris-Dakar

DAKAR 2011  -  PLAYA LOBITOS - IQUIQUE
Foto: vivaiquique, Flickr.com

Rally Paris-Dakar je vytrvalostní závod off-road vozidel a motocyklů v terénu, jezdí se každoročně (až na pár výjimek) od roku 1979. Závodníci musí překonat 9000 km za pouhých 16 dní v opravdu extrémních podmínkách a vysokých rychlostech. Tento adrenalinový sport ročně přiláká miliony příznivců motorismu, i účastníky závodu (z 80% se jedná o amatérské piloty) a jejich doprovod. Na rally zemřou po boku svého mazlíčka průměrně dva závodníci ročně. I tak si milovníci adrenalinu tento závod nenechají ujít.

2. Rally

Foto: MotorShots, morgueFile.com
Foto: MotorShots, morgueFile.com

Rally je automobilový závod, který se koná na běžných komunikacích nejrůznějších úrovní. Ročně zemře několik účastníků závodu, většinou díky mokré vozovce a vysoké rychlosti. Co je ale horší, že v poslední době umírá více diváků než samotných účastníků. Bohužel ve většině případů jsou na vině samotní diváci, kteří se pohybují tam kde by neměli a neuvědomují si jaké následky by to mohlo mít. Ani organizátoři nejsou vždy zcela bez viny – špatně vymezené prostory kde se může a nemůže stát. Pokud někdo stojí tam, kde by neměl, tak je nechán napospas náhodě.

3. Ragby

Foto: amonn, Flickr.com
Foto: amonn, Flickr.com

Zakladatelem ragby je Angličan William Webb Ellis z města Rugby (odsud i název ragby). William hrával se spolužáky fotbal, který ho moc nebavil a tak vymyslel nová pravidla a míč dopravil do branky na rukou. Pravidla se postupně upravovala a i balón prošel nemalou změnou – teď je šišatý, aby se hráčům lépe nesl a házel. Ragby je velmi tvrdý kontaktní sport, vzhledem k tomu, že se míč nejen kope, ale hlavně nosí, dochází velmi často ktvrdým střetům. Spousta hráčů umírá právě díky zraněním způsobené při srážkách s ostatními spoluhráči (nejčastěji se jedná o krvácení do mozku).

4. Box

box
Foto: familymwr, Flickr.com

Sportovní box vznikl v 18. století v Anglii, dva protivníci se snaží navzájem knokautovat za pomoci úderů pěstmi. Tento sport má přísná pravidla, jednak protivníci jsou si zhruba rovni, co se týče fyzických předpokladů (v ringu nebude stát dvoumetrový stokilový chlap proti drobnému, ač obratnému mužíkovi) a také jsou na stejné výkonnostní úrovni. Dále pak jsou povolené údery pouze do určitých partií, navíc na vše dohlíží rozhodčí, který může rozhodnout o ukončení zápasu (pokud se mu např. zdá, že protivník již nemůže dále boxovat). Přímo v ringu je úmrtnost nízká, ale po zápasech účastníci často kolabují díky utrženým ranám. Na „stará kolena“ jsou na tom boxeři také dost bídně – třesy rukou, celého těla a někdy i Parkinsonova choroba (díky častým ranám do hlavy jí trpí i například Muhammad Ali).

5. Formule 1

f1
Foto: StuBez, Flickr.com

Závod Formule 1 vznikl na konci 19. století, od roku 1906 získává status Grand Prix. F1 v podobě, v jaké ji známe dnes se začala jezdit od roku 1946. Pravidla F1 se každý rok upravují, ale princip zůstává stejný. Mistrovství světa F1 je složeno ze série závodů, které se označují jako Velká cena. Soutěží se na uzavřených tratích a okruzích různých délek a tvarů. Každý ze závodníků získává body, podle toho na jakém místě se umístil, na konci se všechny body sčítají a vzejde Mistr světa ve Formuli 1.

V 80. desátých letech se formulím přezdívalo Nejrychlejší rakve světa. Proč? Odpověď je jednoduchá: Od počátku F1, tedy od roku 1946 celkem zahynulo 26 závodníků. Na obranu F1 je ale nutno říci, že bezpečnostní vybavení jde neustále kupředu. Poslední známá smrtelná nehoda se stala v roce 1994. Vzpomenout si můžeme na nedávnou vážnou nehodu Felipe Massi, kterému prolétl helmou uvolnění šroub z jiného automobilu. Ačkoliv nehoda byla vážná (Felipe následkem nárazu ztratil vědomí a narazil v plné rychlosti do bariéry), bezpečností helma mu zachránila život. Ostatně vedení F1 samo uznalo, že kdyby se tatáž nehoda stala před 15-ti lety, Felipe by již nebyl mezi námi.

Read more

Local News