Co může způsobovat hluk v autě a jak s ním bojovat

0

Určitě to znáte – stačí jen trochu svižnější jízda a rázem se vám v autě rozezvučí nepříjemná kakofonie, která významně narušuje váš jízdní komfort. Rádi byste si při jízdě po dálnici vychutnali vaše oblíbené songy, poslechli nejnovější podcast nebo jak tak zavolali rodině, ale bez nežádoucího pazvukového doprovodu to jaksi nejde, viďte? Ale ano, jde.

Hluk od kol

Míru hluku ve voze ovlivňuje celá řada faktorů. Za bezesporu nejvýznamnější a nejnenáviděnější typ hluku platí ten od vozovky, tedy od pneumatik. Hlučnost vašich kol může být dána i samotnou vozovkou, hlavně zde však svou roli hraje celková velikost kol a kvalita obutí, s tím, že záleží i na tom, zdali jsou gumy zimní, nebo letní.

Pro upřesnění, pokud máme nízký profil gumy na velkém kole a s tím i logicky větší šířku gumy, hluk od kol bude vyšší. Pokud řešíte letní gumy, určitě bude dobré brát v potaz i údaj o její hlučnosti, tak, aby byla co nejmenší. Stejně tak je potřeba se připravit na to, že zimní gumy budou na dálnici hlučnější, ale při přejezdech po nerovnostech zato měkčí.

Aerodynamické charakteristiky vozu

Hluk v autě dále způsobují aerodynamické charakteristiky vozu, typ podvozku, uložení, celkové rozměry automobilu i typ karoserie. Obecně vzato platí, že jsou vozy kombi obvykle hlučnější než jejich sedanoví bratříčci.

U kombíků ještě chvíli zůstaneme. U vozů tohoto typu je větší míra hluku v interiéru dána skutečností, že máme do činění s otevřeným prostorem kufru, jenž oproti sedanu není odizolovaný od interiéru vozu. Hluk od kufru tak má zcela volnou cestu k sedačkám pasažérů. V neposlední řadě zde svou roli hraje i skutečnost, že populární kombíky mají zpravidla vyšší aerodynamický odpor.

Kvalita dílenského zpracování

Nakonec je nutné vzít v potaz i kvalitu dílenského zpracování, o níž napoví původní cena automobilu a jeho výrobce. Obecně platí, že u levnějších modelů je hluk zpravidla vyšší (např. z důvodu nekvalitního těsnění dveří, slabších plechů, tenčích oken, obecně méně protihlukových materiálů apod.).

Jak můžeme s hlukem ve voze bojovat? Zdaleka nejefektivnějším řešením je kompletní odhlučnění automobilu, které umožní snížit míru hluku v interiéru na nutné minimum.

Pokud pracujete s omezeným rozpočtem, odhlučnění lze provést i částečně. Vytlumit tak můžete např. pouze podlahu, kufr nebo dveře. Všechny tři zmíněné části vozu se obvykle vytlumují třemi vrstvami materiálu – protihlukovým, antivibračním a akustickým.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here