Ženy a jejich význam v reklamě

Share

Žena umí vyprat, umýt nádobí, uvařit (něco z pytlíku)a sexuálně podráždit. Nyní samozřejmě myslím ženy z reklam, kde jsou stylizovány do role hospodyňky. Ženy jsou i bohyně. Krásné, mladé, polonahé a retušované dívky vystupují v reklamě jako symbol sexuální touhy muže. Matky, partnerky a obdivované krásky neustále projevují radost a energii.

Pojďme toto téma rozebrat podrobněji. 

Zkoumali. K čemu došli?

Studie ukázaly, že autoritou v reklamách jsou rozhodně muži. Ženy málokdy v televizním spotu popisují funkce výrobků, ale častěji výrobky předvádí. Dokážou s nimi lépe pracovat, když jim muž poradí. Oni to v reklamách umí moc dobře. Říct názor? Děláte si srandu? Ženám je to přísně zakázáno. Dámy během spotu spíše mlčí, nebo si povídají samy se sebou. Vyřčení sloganu je také na muži.

Kde vás máme?

Skoro vždy jsou doma. Maximálně zajdou na zahradu pověsit prádlo, nebo nakoupit do obchodu. To je jejich nejlepší způsob trávení volného času. Ve sprše ukážou své dokonalé tělo, po kterém stéká nový šampon. Nahé ženy vystupují také ve fantazijních situacích. Dokonalé křivky se muži ukážou například po vypití ovocného piva. To je sexismus.

Co je to ten sexismus? Sexismus je diskriminace na základě pohlaví. Je postaven na předsudcích a stereotypech.

Dámy ze Secese

V období Secese bylo vytvořeno spousta reklamních plakátu s ženskými portréty. Byla to doba charakteristická nadšením pro nejnovější technické objevy. Alegorický obraz ženy pro znázornění vědy a technologie vznikl kolem roku 1900. Vytvořil ho holandský malíř G. Van Caspel. Tyto plakáty se tiskly ve velkém, díky Senefelderové litografii.  Za jednoho z hlavních tvůrců tohoto období označujeme Alfonse Muchu.

Dámy s cigaretou

První cigarety kouřily i ženy, i když to bylo nepřijatelné. Na plakátech vždy byly ilustrace mužů. Ti tehdy ovládali společnost. V roce 1928 zobrazovala reklama od firmy Camel kouřící muže obklopené nekouřícími ženami. O dva roky později žena na plakátu gentlemanovi cigarety nabízela. S muži v dámské společnosti Velbloud pokračoval i později.  Značka se vždy snažila oslovit obě pohlaví. Philip Morris navrhl specielně pro ženy značku Virginia Slims.

Virginia Slims

Kampaň pro štíhlé cigarety Virginia Slims se týkala také postavení žen a docela kontroverzním způsobem. Ženy se podílely na trhu cigaret více než třetinou. Cigarety pro ženy byly uvedeny roku 1968. Plakát zobrazoval tvář dámy v Národním památníku na Mount Rushmore, mezi čtyřmi prezidenty Spojených států

Dali sbohem ilustracím

Doba realistických ilustrací na plakátech po roku 1900 pomalu končila. To zaznamenala i Coca-Cola. Jedním z posledních ilustrátorů Coca-Coly byl Gil Elvgren. Tím, že vytvořil dokonalou Američanku, naprosto splnil požadavky značky. Posléze Coca-cola na reklamách využívala fotografie.

Realistické ženy

Jaké byly první reklamní fotografie? Cestu k novým vyjadřovacím prostředkům fotografie v reklamě otevřel Edward Steichen. Specializoval se na portréty a módu a od roku 1923 na kosmetické produkty. Muži na plakátech obdivovali modelku Dixie Rayovou. Stala se tváří kosmetické firmy Woodbury i firmy Cannon. V roce 1935 agentura Leo Burnett vytvořila reklamu na dámské prádlo s vyfotografovanou modelkou. Fotografie a záběry krásných modelek se budou v reklamách ještě dlouho objevovat. Nenapadá mě, co může fungovat více. Sexy ženy, miminka a roztomilí chlupáčci – to na nás zaručeně platí.

Read more

Local News